Kundeservice

Mandag - Torsdag kl. 07.30 - 17.00
Fredag kl. 07.30 - 14.00
Sist oppdatert: 29. september 2015

Beste inspirasjonsblogger for arbeidslivet 2015!

Ekspertvalg.no har nominert de 40 beste norske inspirasjonsbloggene for arbeidslivet i 2015

Beste inspirasjonsblogger for arbeidslivet

 

Med denne nominasjonen ønsker vi å hylle norske bloggere, som ønsker å bidra til økt kunnskap blant andre i arbeidslivet. Vi mener at disse bloggene kan hjelpe personer og bedrifter med å prestere bedre på jobb og lære mer. De er en stor inspirasjon, og bruker bloggen sin til å formidle kunnskap som de selv har erfart og lært, videre til andre.

De 40 nominerte inspirasjonsbloggene er forskjellige, og innehar ulike former for tips og råd knyttet til forskjellige emner. Felles for dem alle er dog at de har god erfaring om emnet de skriver om, og alle ønsker på hver sin måte å inspirere.

Vi stilte alle et felles spørsmål, og spørsmålet lyder som følger:
”Hvilke to råd ville du gitt til en som ønsker å opprette en fagrelatert blogg?”

Vi har valgt å ta med et utdrag av svarene fra de bloggerne som har ønsket å besvare spørsmålet.

OBS!
Nominasjonslisten skal ikke sees på som en rangering fra nummer 1 til 40, men som en oversikt over gode inspirasjonsblogger rettet mot arbeidslivet, hvor alle er like mye verdt et besøk. Dette er en liste til inspirasjon for andre, hvor vi har plukket ut og nominert det vi mener er de 40 beste norske inspirasjonbloggene for arbeidslivet. Det vil dermed ikke bli kåret en "vinner".

DE 40 NOMINERTE ER:

Hans -Petter Nygård -Hansen 1. Hans-Petter Nygård-Hansen

WWW.HANSPETTER.INFO

Hans-Petter blogger om PR, kommunikasjon, sosiale medier og teknologi. Du vil finne mange relevante artikler innenfor de nevnte fagområdene, og bloggen åpner i stor grad opp for diskusjon og spørsmål. Når du leser bloggen hans vil du fort legge merke til at han brenner for det han skriver om, og virkelig ønsker å dele erfaringer og kunnskap videre til andre.

To gode råd: 
Han mener at det er to spørsmål du bør stille deg selv før du oppretter en blogg. De er: ”Hvorfor har du lyst til å opprette en blogg?” og ”Hva har du som ingen andre har?” Han mener at altfor mange oppretter en blogg uten å tenke på hva man skal oppnå gjennom å blogge, og mener at alle bør ha en god plan på plass før de setter i gang.

Følg han på: twitter.com/hpnhansen

Cecilie Thunem -Saanum 2. Cecilie Thunem-Saanum

WWW.CECILIETS.NO

”Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør”.
En blogg om kommunikasjon og tidsbruk. Cecilie holder til daglig kurs og foredrag, og du vil få en smakebit av dette på bloggen hennes. Hun skriver blant annet gode innlegg om presentasjonsteknikker.

Følg henne på: https://twitter.com/cecilieTS

 

Fredrik Blanke3. Fredrik Blanke

WWW.FREDRIKBLANKE.COM

En god blogg som for det meste inneholder bloggposter om internettsmarkedsføring. Emner som kan nevnes er blant annet epostmarkedsføring, markedsføring på Instagram og innholdsmarkedsføring. Du finner en god blanding av informerende bloggposter, og bloggposter som kommer med tips.

Følg han på: www.https://twitter.com/fredrikblanke

Svein Tore Og Cecilie4. Cecilie Staude og Svein Tore Marthinsen

WWW.SOSIALKOMMUNIKASJON.NO

Bloggen handler i hovedsak om kommunikasjon i sosiale medier. Varierte innlegg som omhandler blant annet Twitter, Instagram og Facebook. De er flinke til å vise til relevante eksempler i innleggene sine, og legger ned mye arbeid i hvert innlegg.

To gode råd: 
De mener det er viktig å dele kunnskap med andre på en personlig måte, og at godt innhold er punkt nummer 1. Videre sier de at et samspill mellom bloggen og andre kanaler som Facebook og Twitter er svært viktig i dagens sterke infostrøm. Helt til slutt: Vær i dialog med leserne dine!

Følg dem på: https://www.facebook.com/Sosialkommunikasjon

Bente Og Jan5. Bente Sollid Storehaug og Jan Sollid Storehaug

WWW.DIGITALHVERDAG.MEDIA

En blogg som omhandler tre forskjellige temaer. Her kan du finne informasjon og tips om medier, digitalisering og entreprenørskap. Formidlingsevnen deres er svært god, og skriver på en måte som gjør at ”alle” forstår.

To gode råd: 
Deres beste tips er å finne din styrke eller lidenskap. Vær god og relevant og skriv engasjerende innlegg. Om du gjør dette vil du bygge opp et publikum.

Følg dem på: https://twitter.com/dhverdag

Henrik Mærsk6. Henrik Mærsk

WWW.MEREFREMGANG.NO

En svært god blogg om arbeidslivet generelt. Henrik skriver gode innlegg om hvordan en kan skape arbeidsglede og fremgang på arbeidsplassen. Skrivemåten hans er enkel og ærlig, og det kommer godt frem at han ønsker å inspirere og hjelpe andre.

Følg han på: https://twitter.com/henrikmaersk

 

7. Erlend FørsundErlend Førsund

WWW.MARKEDSHELTENE.NO

Erlend skriver i hovedsak om markedsføring og salg i en digital verden. Om du er ”ny” i bransjen, eller ønsker å lære mer, er dette en veldig fin blogg å lese. Han er spesielt flink til å komme med konkrete råd, og definerer alle begreper han bruker underveis i tekstene sine.

To gode råd: 
Han mener det er viktig å ha strategien på plass først. Finn ut hvem målgruppen din er og hva de googler etter når de søker informasjonen som du tilbyr. Inkluder disse søkeordene i overskrifter, brødtekster osv. Endemålet for bloggen er heller ikke å bare lese bloggens innhold, men å foreta en handling som gir forretningsmessig verdi for deg/bedriften. Erlend har selv god erfaring med å tilby lesere gratis e-bøker og guider, mot at de gir fra seg e-postadresse og navn.

Følg han på: https://twitter.com/forsund

Frida Marie Grande8. Frida Marie Grande

WWW.FRIDAMARIEGRANDE.NO

Bloggen tar for seg temaer som PR, kommunikasjon og sosiale medier. Hun er flink til å ta opp dagsrelevante temaer, og kommer med gode innlegg til hvordan du for eksempel kan styrke merkevaren din. Bloggen er enkel å navigere seg rundt på.

To gode råd:
Hun mener det første du bør gjøre er å utforme et fint og brukervennlig design (som også er optimalt på mobil), ha synlig kontaktinformasjon og delingsknapper til sosiale medier. Videre kan du begynne å produsere tekster, gjerne etter en publiseringsplan som du har laget på forhånd. Videre mener hun at det er viktig å jobbe med spredning i sosiale medier.

Følg henne på: https://twitter.com/fridamariePR

Thomas Skavhellen9. Thomas Skavhellen

WWW.THOMASSKAVHELLEN.COM

En blogg om markedsføring, sosiale medier og teknologi. Har gode innlegg hvor han tester ut ulike teknologiske tjenester, hvor han kommenterer både fordeler og ulemper, og informasjon som for eksempel pris.

Følg han på: https://twitter.com/skavhellen

 

Marius Karlsen10. Marius Karlsen

WWW.HELT.DIGITAL

En blogg om media, innovasjon og teknologi. Han skriver svært gode tekster, og kommer med mange gode tips og råd, som både nykommere og allerede godt etablerte mennesker i bransjen har godt av å lese.

To gode råd: 
Han mener det viktigste er å definere en tydelig målgruppe og de viktigste problemstillingene for denne gruppen, og kun fokusere på denne gruppen. Videre mener han at det er viktig å si av seg selv og kontinuerlig produsere innhold som oppleves som verdifullt for leseren.

Følg han på: https://twitter.com/mariusitromso

I Prospect11. Vibeke Arntzen Fredriksen

WWW.ALLORNOTHING.NO

Vibeke er mental trener og coach i eget firma. Hun blogger om hvordan du kan gjøre endringer karrieremessig og kommer med verktøy for selvledelse, karriere og ledelse. Det er en god blogg å lese om du ønsker å gjøre en endring, eller trenger påfyll av inspirasjon!

Følg henne på: https://www.facebook.com/AllorNothingCoaching

Nina Furu12. Nina Furu

WWW.NINAFURU.NO

Dette er en fagblogg med mye kunnskap om markedsføring og digitale medier. Hun skriver gode innlegg, og går blant annet i dybden på ulike begreper og forklarer på en lettforståelig måte. Vi tror mange kan lære mye av å lese denne bloggen.

To gode råd: 
1. Tenk på Google. Google er din viktigste trafikk-kanal og kan gi deg masse, masse gratis trafikk hvis du skjønner hvordan rangeringen av søketreff fungerer og kan tilpasse deg deretter. Jobber du bevisst med søkeords-research og lager overskrifter som matcher søk som dine potensielle kunder gjør, kan du bli funnet FØR noen av konkurrentene dine er kommet på banen.
2. Bruk en god bloggplattform. Wordpress er gratis, godt oppsatt, og det finnes innstikk som hjelper deg å skrive godt for Google. Innstikket Yoast SEO er gull!

Følg henne på: https://twitter.com/NinaFuru

 

Trine Landøy13. Trine Landøy

WWW.TRINELANDOY.NO

En svært god blogg som tar for seg emner innenfor HR, og kommer med gode råd til arbeidslivet generelt. Om du ønsker å bli en leder, eller allerede er det, er dette bloggen du bør lese!

To gode råd:
Hun mener det er viktig å ikke skrive for å selge, men for å hjelpe. Skriv om konkrete tips som bedriften kan bruke umiddelbart, og gjør det lett for andre å lese det du skriver. Bruk gode overskrifter og gjerne punkter, slik at det blir oversiktlig og lett å lese.

Følg henne på: https://twitter.com/trinelandoy

Alexander Kittilsen14. Alexander Kittilsen

WWW.ALEXANDERKITTILSEN.NO

Om du ønsker å lære mer om markedsføring er dette bloggen du bør lese. Innleggene er gode og troverdige. Han bruker praktiske eksempler som gjør det enkelt å huske hva du har lest.

To gode råd: 
Han mener at to punkter et spesielt viktig om du ønsker å starte en blogg. Det første er å starte med en analog workshop uten skjerm eller internett. Målet er til slutt å finne 5-10 ideer til artikler, innhold og intervjuer. Det andre er å jobbe med selve innholdet i de dem første artiklene. Glem catchy overskrifter og SEO på dette tidspunktet. Dette mener han at er den viktigste erfaringen han har gjort selv. Jobb med innholdet over tid, og til slutt kan du gå tilbake til å jobbe med overskrifter, SEO osv.

Følg han på: https://twitter.com/akittilsen

Morten P Røvik15. Morgen P. Røvik

WWW.PRODUKTIVNORGE.NO

Morten P Røvik er en erfaren foredragsholder og rådgiver. Han er lidenskapelig opptatt av personlig produktivitet og har fast spalte i Aftenposten hvor han skriver om emnet.

To gode råd: 
Han mener at det viktigste er å skrive om noe du har lidenskap for. Du kan heller ikke vente på det perfekte øyeblikket for å komme i gang med skrivingen, for det finnes ikke. Lag en repeterende avtale med deg selv i kalenderen og kom i gang, er hans beste tips.

Følg han på: https://twitter.com/mortenrovik

Cecilia Flatum16. Cecilia Flatum

WWW.CECILIASVERDEN.NO

En blogg om ledelse, samfunnsdebatt og reise. Hun skriver både relevante innlegg rettet mot arbeidslivet, og private innlegg om reiser hun er på. Vi mener at denne bloggen spesielt bør leses av de som i dag er ledere eller ønsker å bli det.

To gode råd: 
1. Skriv om noe som du er faglig trygg på og har en lidenskap for, og legg en langsiktig plan ift tema.
2. Vær en skapblogger i minst en måned før du går Live. Da finner du ut av om du liker å blogge, hvordan du organiserer det i hverdagen og du blir trygg på verktøy etc.

Følg henne på: https://twitter.com/CeciliaFlatum

 

Christian Brosstad17. Christian Brosstad

WWW.CHRISTIANBROSSTAD.COM

En blogg om PR, kommunikasjon og markedsføring sett med hans øyne. Innleggene han skriver et formulert på en utrolig god måte, og vi fikk lyst til å fortsette å lese mer. Han er flink til å dele sine egne erfaringer med andre, og åpner opp for videre kommunikasjon.

Følg han på: https://twitter.com/chrisbros

 

Ingfrid Landsnes18. Ingfrid Landsnes

WWW.INGFRIDLANDSNES.COM

En blogg som kommer med gode råd og tips i forhold til ledelse. Hun formulerer seg på en god måte, og det lett å finne kontaktinformasjon og tilgjengelighet i sosiale medier. Om du har en drøm om å lede, eller allerede gjør det, anbefaler vi deg å lese denne bloggen.

To gode råd: 
1. Finn din stemme - Hva er det du ønsker å tilby dine lesere? Inspirasjon - gode råd - akademiske artikler..
2. Sett av tid til å blogge regelmessig

Følg henne på: https://twitter.com/landsnes

 

Øyvind Jacobsen19. Øyvind Jacobsen

WWW.OYVINDJACOBSEN.COM

En blogg om ledelse, salg, markedsføring, innovasjon og kommunikasjon. Han forklarer godt og skriver på en måte som inspirerer folk til å bli bedre. Han legger blant annet med relevante presentasjoner og bilder, noe vi likte godt.

To gode råd: 
1. Senk skuldrene. Vær deg selv. Skriv om ting du synes er gøy og engasjerende. Da blir teksten også bra.
2. Prøv deg frem i starten. Varier tema og skrivestil. Av tilbakemeldinger fra leserne og tall lærer du fort hva som funke.

Følg han på: https://twitter.com/OyvindJacobsen

 

Frank Langva20. Frank Langva

WWW.FRANKLANGVA.NO

Blogger om sosiale medier og kommunikasjon. Vi liker at han kommer med innslag av både ”personlige” og faglige innlegg. Han deler erfaringer og viser til hvordan de jobber i Innovasjon Norge. Dette synes vi var spennende å lese om, og vi tror at mange andre også vil lære mye av dette.

Følg han på: https://twitter.com/franklangva

 

Valen -Utvik21. Astrid Valen-Utvik og Glenn Valen-Utvik

WWW.VALEN-UTVIK.NO

På Valen-Utvik sin blogg finner man mange spennende og interessante blogginnlegg med tips innenfor den digitale verden. Spesielt fokus er det på sosiale medier, digital kommunikasjon og gründervirksomhet. Bloggen blir regelmessig oppdatert med faglig innhold. De mener det viktigste ved en bedrifts etablering i sosiale medier, er intensjonen om å ville kommunisere åpent og ærlig med kundene sine. Det er viktig for å oppnå gode resultater i sosiale medier i et langsiktig perspektiv.

Følg de på: https://www.facebook.com/ValenUtvik

Cecilie Henriksen22. Cecilie Henriksen

WWW.CECILIEHENRIKSEN.COM

Cecilie er spesielt flink til å formidle kunnskap videre. Spesielt er det konkrete råd om sosiale medier, men man finner også råd, tips og inspirasjon om salg, markedsføring og digital kommunikasjon. I tillegg får man gode og inspirerende råd for arbeidslivet. Cecilie er en ung blogger med mye kunnskap og har en stor fremtid i møte.

To gode råd: 
1. Skriv om det du brenner for og finner interessant. Bruk teorien og gjør den til din egen, det er den personlige tolkningen og engasjementet som får folk til å lese.
2. Ha tro på det du driver med, ikke gi deg selv om du har få lesere. Over tid vil du stadig bli bedre og bedre, du vil bli lagt merke til. Det gjelder å stå i det, ha troen på deg selv, utforske og generelt være nysgjerrig på faget.

Følg henne på: https://twitter.com/ceciiebenedikte

Ståle Lindbland23. Ståle Lindblad

WWW.STALELINDBLAD.NO

På Ståles blogg finner man hovedsakelig inspirasjon om sosiale medier, der fokuset er på verdiskaping i sosiale medier. I tillegg får man tips, inspirasjon og råd om salg og forretningsutvikling. Ståle har 25 års erfaring fra salg, forretningsutvikling og sosiale medier, noe som synes på bloggen hans. Bloggen er i tillegg oppdatert og gir inspirasjon for personer/bedrifter i arbeidslivet.

Følg han på: https://twitter.com/slindbla

Gry Sindig24. Gry Sindig

WWW.GRYSINDING.NO

På Gry sin blogg får man mye inspirasjon og kunnskap om lederskap. Her får leseren konkrete råd om å skape drømmejobben og/eller egen virksomhet. Bloggen har i tillegg gode oppdateringer der det blir utgitt Soundcloudsnutter til formidling av budskap. Gry gir også gode og inspirerende anbefalinger av andre personer, noe vi i Ekspertvalg likte med bloggen. Gry tror på at alle kan skape en drømmejobb, uansett om man jobber for seg selv eller for andre.

Følg henne på: https://twitter.com/grysinding

Tormod Sperstad 25. Tormod Sperstad

WWW.TORMODSPERSTAD.NO

På Tormod sin blogg får man smarte tips og råd om sosiale medier. I tillegg får man mye god inspirasjon fra bloggen gjennom Tormods enkle formidling og dialog med leserne. På bloggen til Tormod finner man også mye god statistikk rundt sosiale medier, samt nyttig kunnskap om temaene markedsføring og salg. Tormod brenner for digital markedsføring, og stortrives med å hjelpe bedrifter med markedsføring i ulike digitale kanaler.

To gode råd: 
1. Tenk språk: Skriv innleggene slik du ville sagt det muntlig
2. Tenk lengde: Har du ikke noe mer å skrive om? Ikke skriv det!

Følg han på: https://twitter.com/tormodsperstad

Geir Hagberg26. Geir Hagberg

WWW.GEIRHAGBERG.NO

Geir Hagberg har bakgrunn som siviløkonom og gründer, samt arbeid som coach med fokus på kommunikasjon og relasjonsprosesser i team og ledergrupper. På Geir sin blogg finner man derfor mange gode tips og triks om nettopp kommunikasjon og relasjonsprosesser i arbeidslivet. Formidlingen av budskap på bloggen skjer gjennom videosnutter. Disse snuttene er detaljerte og forklarer hvordan man bør kommunisere og bygge relasjoner.
To gode råd:
1. Pass på at det du skriver er relevant for leserne dine i forhold til det fagfeltet du opererer innenfor.
2. Vær personlig (ikke privat) selv om du er en fagperson. Når du er personlig blir du mer engasjerende og mer kontaktskapende.

Følg han på: https://twitter.com/GeirHagberg

Christoffer Hovde27. Christoffer Hovde

WWW.CHRISTOFFERHOVDE.COM

Christoffer Hovde er en aktiv rådgiver, foredragsholder, blogger og gründer av eget selskap. Temaene på bloggen omhandler ledelse, kommunikasjon og mangfold i arbeidslivet. Bloggen er svært kunnskapsrik med nyttige tips og inspirasjon for arbeidslivet. Christoffer skaper debatt på bloggen om det norske arbeidsliv, og inviterer leserne med på debatten.

To gode råd: 
1. Tenk litt igjennom formålet med bloggen, hvordan dette skal gi leserne verdi og hvordan det kan skape engasjement. Hold deg gjerne til noen få temaer, slik at du får en tydelig og differensiert stemme. Tenk også på hvem du skal skrive for og hvilken stemme du skal ha.
2. Go for it! Du kommer til å gjøre feil, og mest sannsynlig tryne noen ganger, men en halvferdig plan som implementeres i dag, er bedre enn en perfekt plan som aldri blir satt ut i live.

Følg han på: https://twitter.com/Chris_Hovde

Kjell Brataas28. Kjell Brataas

WWW.BRATAASKOMMUNIKASJON.NO

Kjell Brataas har lang arbeidserfaring med krisekommunikasjon. Han har derfor gjennom kommunikasjonsselskapet Brataas Kommunikasjon valgt å gi rådgivning og holde foredrag om dette. På bloggen til Kjell kan man lese mer om krisekommunikasjon. Her får man tips og inspirasjon rundt tematikken for arbeidslivet og hvordan man kan implementere krisekommunikasjon på sosiale medier.

To gode råd: 
1. Vær relevant – følg med på det internasjonale nyhetsbildet og vær raskt ute med å kommentere trender, nye måter å jobbe på, «best practice» eller gode verktøy.
2. Vær ærlig – oppgi alltid kilder og gi gjerne tips om hvor leseren kan finne mer informasjon eller nyttige lenker


Følg han på:
https://twitter.com/brataas

Vivi-Ann Hilde29. Vivi-Ann Hilde

WWW.HILDEOMBUSINESS.NO

Vivi-Ann Hilde har bakgrunn fra siviløkonomi og har jobbet i merkevarebedrifter og konsulentselskaper hvor hun har jobbet med salg, ledelse og forretningsutvikling. Det er nettopp disse temaene som bloggen hennes handler om. Vivi-Ann har høy kvalitet på innleggene noe som synes i rådene man får som inspirerer personer/bedrifter i arbeidslivet. Hennes visjon er å få folk til å lykkes i jobben og bedrifter til å nå sine hovedmål.

Følg henne på: https://twitter.com/DeltaHilde

Alain Fassotte30. Alain Fassotte

WWW.ALAINFASSOTTE.COM

Alain har bakgrunn fra salg, markedsføring og kommunikasjon. På bloggen hans kan du lære mer om salg, entreprenørskap, digitalisering og ledelse. Her deler han sine personlige tanker, kunnskap og refleksjoner over temaene noe som gir mye god inspirasjon og tips til personer/bedrifter i arbeidslivet. Mottoet til Alain er: There is no shame in not knowing. There is shame in not trying to find out.

Følg han på: https://twitter.com/alainfassotte

Erik Eskedal31. Erik Eskedal

WWW.ERIKESKEDAL.COM

Erik Eskedal er byråleder og jobber med digital strategi i Iteo Digital AS. På denne bloggen får man inspirerende og nyttige tips om digital kommunikasjon, markedsføring og sosiale medier hovedsakelig for B2B. Eskedal har stor kunnskap om emnene og kan det han skriver om, noe som kommer frem på bloggen.

To gode råd: 
1. Å ikke være redd for å tørre å skrive om noe sært, jo færre som skriver om det du skriver om jo lettere er det å få en posisjon. Skal du skrive om et felt der det er flere som skriver om det samme, finn det de ikke snakker om eller prøv å gjøre det de snakker om enda enklere.
2. Noen ganger MÅ man skrive enkelt, så ikke vær redd for å skrive på en måte som du kanskje føler er under ditt fagnivå.

Følg han på: https://twitter.com/eskedal

Edgar Valdmanis32. Edgar Valdmanis

WWW.EDGARVALDMANIS.NO

På Edgars sin blogg blir det skrevet om nettverksbygging og LinkedIn spesielt. Det er en businessblogg som inspirerer og gir nyttige råd til enhver som er aktiv i arbeidslivet. I tillegg kommer det små filmsnutter med anbefalinger på bloggen rundt nevnte temaer. Disse er av høy kvalitet og gir en ny dimensjon i formidlingen. Bloggen er enkel og ryddig.

Følg han på: https://twitter.com/edgarvaldmanis

Hilde Høgberg33. Hilde Høgberg

WWW.ALLETIDERSKOMMUNIKASJON.NO

Hilde har 20 års erfaring som kommunikasjonsrådgiver fra næringslivet og egen konsulentvirksomhet. Hun deler sine erfaringer på bloggen, og skriver om kommunikasjon i organisasjoner, digitalisering og sosiale medier. Hun er flink til å formidle kunnskapen hun sitter på, og viser til eksisterende eksempler fra store bedrifter og caser.

To gode råd: 
1. Ha en klar definisjon for hvilke tema bloggen skal ta opp, må være noe som opptar og interesserer bloggeren.
2. Skrive kort og informativt, men samtidig personlig. Det bør være veldig tydelig at det er en (eller flere) engasjert(e) person(er) bak bloggen som har meninger og erfaring som han eller hun har lyst til å dele med andre. Da må man også være klar til å ta diskusjoner og meningsutvekslinger i etterkant av bloggpostene.

Følg henne på: https://twitter.com/ATkommunikasjon

Ole Christian Bøen34. Ole Kristian Bøen

WWW.OKBOEN.COM

På Ole Kristians blogg kan man få tips, råd og inspirasjon rundt temaene kommunikasjon og markedsføring. Her fokuseres det på den digitale verden innenfor markedsføring. Ole Kristian er opptatt av hvordan sosiale medier og den enorme tilgangen på informasjon påvirker næringsliv og enkeltmennesker.

To gode råd: 
1. Sett av tid til å skrive og jobb regelmessig over tid.
Det er også nyttig å se seg selv litt utenifra å tenke; hva brenner jeg for og hva er folk interessert i å lese?
2. Hvis man oppretter en blogg bør man så langt det lar seg gjøre forsøke å holde en rød tråd i det man skrive om.

Følg han på: https://twitter.com/okboen

Morten Besshø35. Morten Besshø

WWW.MORTENBESSHO.COM

Morten Besshø er innehaveren av bloggen mortenbessho.com. Her gir han et satirisk blikk mot arbeidsliv og karriere samt andre mer personlige temaer. Bloggen ble i utgangspunktet konstruert for å gi karrieretips, noe som vil gi inspirasjon til andre folk i arbeidslivet. Mortens personlige fremlegging er noe som er interessant og som vil inspirere andre personer.

To gode råd: 
Jeg oppfatter selve opprettelsen av en fagrelatert blogg som et godt bevis på at man er glad i faget sitt og tør å vise det fram til andre.
- Vær glad i faget ditt
- Vis at du er glad i faget ditt
Tørr å være seg selv, eneste genuine måten man har for å kunne "skille seg ut" i forhold til mange av de andre som kanskje forsøker seg på noe av det samme.

Følg han på: https://twitter.com/karrierevrk

Camilla Solheim36. Camilla Solheim

WWW.SOL.MEDIA

Camilla skriver hovedsakelig om sosiale medier. Her skriver hun om hvordan man kan bruke det til å se på konkurrentene, få følgere på Instagram og hvordan lage liste på Facebook. I tillegg skriver hun om digital markedsføring, innovasjon og en mediebransje i endring. Gjennom bloggen hennes får man gode tips og råd til de overnevnte emnene.

Følg henne på: https://twitter.com/csolheim

 

 

Morten Myrstad37. Morten Myrstad

WWW.THENEWCOMPANY.NO

På bloggen The New Company (der Morten Myrstad er hovedskribent) får man mange nyttige og inspirerende tips om digitale trender, trusler og muligheter. Morten og co kommer med mange gode og reflekterte innlegg som er skarpe og kunnskapsrike. Det er tydelig at Morten og resten av gjengen i The New Company kan sitt emne.

Følg han på: https://twitter.com/myrstad

Siri F. Abrahamsen38. Siri F. Abrahamsen

WWW.VERDIFABRIKKEN.NO

På Siri sin blogg får man et annerledes bilde på arbeidslivet gjennom hennes personlige preg. Her skriver hun for det meste om ledelse og personlig utvikling i arbeidslivet. Det legges særlig vekt på personlig utvikling i arbeidslivet som er et positivt bidrag til utvikling for andre personer.

Følg henne på: https://twitter.com/Siri_abrahamsen

Vebjørn Tveiterås39. Vebjørn Tveiterås

WWW.VETTBLOGG.NO

På Vebjørns blogg finner man innlegg om effektivitet, karriere og psykologi. Han har som mål at hvert innlegg skal ha en grunnleggende idé. Vebjørn har som mål at alle innlegg skal inneholde noe av hans egne erfaringer rundt emnet han skriver om. Dette gjør innholdet mer personlig.

To gode råd: 
1 - Skriv om noe du faktisk brenner for. Skriv om tema som gir deg verdi å skrive om, selv om du hadde hatt nesten ingen lesere til bloggen din.
2 - Ha 1-3 "personas" i bakhodet når du skriver innleggene dine. Når du skriver om faglige emner er det ofte vanskelig å vite hvilket nivå man skal legge seg på.
Bonus-råd: Skriv med en eneste gang du får en idé. Du kommer veldig lett i flyt-sonen hvis du starter å skrive med det samme du får en idé.

Følg han på: https://twitter.com/Tveiteras

Gaute Holmin40. Gaute Holmin

WWW.GAUTEHOLMIN.NO

Gaute Holmin er dyktig og skriver godt. På bloggen hans får man mange gode tips og råd om teknologi i arbeidslivet. Spesielt gir han råd til hvordan man som bedrift/person kan forbedre blogginnleggene sine.

To gode råd: 
1. Finn ett område du synes er interessant og gøy å skrive om, det vil skinne igjennom i teksten. Samtidig skal du ikke være redd for å gå utenom fokusområdet ditt av og til.
2. Få hjelp fra noen som er flinke på grensesnitt og bildebruk til å hjelpe deg med å bygge bloggen slik at den fremstår lettlest, spennende og moderne.

Følg han på: https://twitter.com/gauteweb

Gratulerer så mye til alle de nominerte!

Vi håper at alle våre lesere har gått gjennom hele listen, og funnet en masse ny inspirasjon!

Hvilke kriterier har de 40 nominerte blitt vurdert ut i fra?

Vi har valgt våre 40 kandidater nøye ut i fra følgende kriterier:

  1. Ny inspirasjon
    Bloggen skal inspirere, og få leseren til å ønske å lære mer.
  2. Komme med tips og råd
    Bloggeren skal komme med relevante tips og råd innenfor sitt fagfelt. De skal også formidles
    slik at ”alle” kan forstå og lære av det.
  3. Arbeide eller studere innenfor feltet
    Bloggeren skal enten arbeide og/eller studere innenfor fagområdet som han eller hun skriver om.
  4. Oppdatert
    Bloggerne skal holde seg oppdatert på fagområdet, og ha en blogg som blir oppdatert deretter.

Alle de nominerte er nøye utvalgt av Ekspertvalg.no, på bakgrunn av de kriterier Ekspertvalg.no anser som mest verdifulle. Nomineringene er utelukkende blitt gjort for å hylle norske blogger, som bruker sin egen tid på å formidle sin kunnskap videre til andre. Nomineringen skal ikke sees på som en form for reklame for virksomheter eller blogger.