Kundeservice:
Mandag - Torsdag kl. 07.30 - 17.00
Fredag kl. 07.30 - 14.00
Sist oppdatert: 08. oktober 2015

Hvordan velge rett printer til ditt kontor?

Overveier virksomheten å investere i en ny printer til kontoret? Usikker på hvilken printer som passer best til deres behov? Fortvil ikke, vi gir deg informasjonen du trenger.

Hvordan velge rett printer til ditt kontor?

Den klassiske printeren selger fortsatt overraskende godt. Det er dermed ikke sagt at dette er det optimale valget for bedriften. Kanskje er det nødvendig med en printer som er mer avansert med flere funksjoner og egenskaper. Kanskje er det et behov for en printer med bare noen få ekstra funksjoner som en alminnelig printer ikke kan utføre.

I den sammenheng kan det være vanskelig å vite hva som er den riktige printeren til deres kontoret. Det kan være alt fra multifunksjonsskriver til laserskriver til A3 printer. Derfor vil vi i følgende bloggpost gjøre det lettere for din virksomhet å velge rett printer til kontoret.

Hvilke typer av printer til kontor finnes i dag?

I dag kan man finne et stort utvalg av ulike printere på markedet. Her er det mange av leverandørene som tilbyr varierende løsninger i forhold til pris, funksjoner, serviceavtale, og vedlikehold og kostnader for forbruksvarer som papir og patroner. Nedenfor finner du mer informasjon om noen av de printerne som finnes på markedet i dag.

  • Laserprinter
  • A3 Printer
  • Multifunksjonsskriver

Laserprinter

En laserprinter er en maskin som kan gjøre mange utskrifter på kort tid. Det betyr at dette er et billigere valg per utskrift sammenlignet med den klassiske blekkprinter. Dog gjelder dette bare for utskrifter gjort i svart/hvitt. Derimot er utskrevet dokument i farger dyrere i anskaffelse, da prisen på patronene og tilhørende forbruksmateriale er høyere.

Et annet moment som bør nevnes i forbindelse med laserprinter er at printerkvaliteten er noe lavere enn hva andre printere kan tilby. Dette skyldes den hurtige utskriftshastigheten, men til gjengjeld får bedriften lengre levetid per patron og flere utskrift per patron.

Mer informasjon om laserprinter er tilgjengelig her: Laserprinter

Laserskriver

A3 printer

En annen type printer som eksisterer på markedet er A3 printer. Dette er et godt valg for bedrifter med behov for utskrift av større format som plakater, brosjyrer og andre grafiske utskrifter. Grunnen til dette er at papiret som anvendes i slike utskrifter er dobbelt så stor som normale A4 utskrifter.

Denne typen printere skiller seg fra klassiske A4 ved at den både kan printe ut A3 og A4 dokumenter. Dermed slipper man å investere i to separate printere ettersom A3 printeren dekker de fleste behovene i forhold til utskriftstørrelse.

Les mer om A3 printer her: A3 printer

A3 printer .jpg

Multifunksjonsskriver

I printermarkedet finnes det også maskiner som har multifunksjoner som printing, kopiering og skanning. Fordelen med denne printeren er at den dekker alle de elementære funksjonene som moderne virksomheter behøver på kontoret. Så hvis din virksomhet anvender flere enn en av disse funksjonene er dette et ypperlig valg av printer til ditt kontor.

Mer informasjon om multifunksjonsskriveren finner du her: Multifunksjonsskriver

Multifunksjonsskriver 3

Andre typer printer til kontor

I tillegg til nevnte printere er det også mulig å velge andre typer. For eksempel finnes det alminnelige fargeprintere som sikrer høy fargekvalitet på utskriftene. Er man heller på jakt etter en enkel og brukervennlig skriver til kontoret er blekkprinter ypperlig valg. Uansett hva din bedrift måtte ha bruk for, er det en printer som dekker disse behovene.

Hvordan virksomhetens størrelse har påvirkning på valg av printer til kontor?

Når man skal gå i vei å anskaffe en ny printer til kontoret er det viktig å velge printer i forhold til bedriftens størrelse. For større virksomhet kan det være lurt å velge en maskin som har stor kapasitet og kan håndtere en høy printervolum. Derimot kan mindre virksomheter klare seg med en maskin som dekker de alminnelige egenskapene ved en printer.

Størrelse på virksomheten har også betydning for valget i form av at man skal ha ledig kontorplass til maskinen. Har bedriften et stort ønske om en printer med mange funksjoner og kan skrive ut de fleste typer dokumenter, anbefales det å gjøre plass til dette på kontoret eller ha ledig plass på et oppbevaringsrom. Er man en mindre bedrift bør man ta hensyn til dette og kanskje overveie en printer som er av mindre størrelse.

Hvilke faktorer bør overveies når man velger printer til kontoret?

For å finne den optimale printer til ditt kontor bør en tenke igjennom hvilket behov man har. Derfor anbefales det å overveie følgende faktorer før man treffer riktig beslutning:

  • Månedligforbruk av papirmengde og patroner – hvor mange utskrifter per måned forventes det?
  • Hvor viktig er det at utskriftene er gjort i farger eller kan man klare seg med svarthvitt?
  • Hastighetsbehov ved utskriftsøyeblikket – hvor hurtig skal printeren være?
  • Hvor viktig er det at maskinen har flere forskjellige funksjoner?
  • Hvor viktig er det at det skal være tilgang til trådløst internett? 

Desto flere ansatte i virksomheten, desto flere funksjoner og større maskin behøves. Derfor kan det være en god ide og se på hvilke funksjoner som kan være aktuelle for din bedrift. Uavhengig av størrelse så kan det være aktuelt å se på tilgangen til trådløst internett, enten WIFI eller USB. Dette gir muligheter for utskrift fra arbeidsplassen og gjør at flere av ansatte kan bruke printeren på en gang.

Kjøpe, leie eller lease printer til ditt kontor

En printer varierer i pris og det er forskjellig prisnivå basert på valg av modell og antall produktattributter som skal følge med på kjøpet. Dessuten er prisen med på å påvirke riktig valg av printer for bedriften ettersom det kan bli kostbart å gjøre et feilkjøp. I tillegg så kan  det være det avgjørende utfallet for valget av printer.

Ønskes det derimot en ny printer, men ikke vil ut med en stor engangskostnad. Da er leieavtale et gunstig alternativ. Fordelen med en leieavtale er at prisen på selve printeren ikke synker i verdi ved anskaffelse i motsetning til kjøp av printer som faller med 40% etter anskaffelse. I tillegg vil leie gi en fordel ved at man i de fleste tilfeller kan få service, vedlikehold og reparasjon med i avtalen.

Bestill tilbud!

For å gjør det lettere for deg å velge riktig printer til ditt kontor kan du få hjelp av oss i Ekspertvalg. Hos oss kan du motta gratis og uforpliktende tilbud på kontorprinter fra forskjellige leverandører. Det eneste du trenger å gjøre er å fylle inn kontaktformularen på høyre side og du vil høre mer fra oss.