Kundeservice:
Mandag - Torsdag kl. 07.30 - 17.00
Fredag kl. 07.30 - 14.00
Sist oppdatert: 20. november 2015

Ekspertenes beste råd: Slik optimaliserer du nettbutikken før jul

Ekspertenes beste råd: Slik optimaliserer du nettbutikken før jul

Vi har kommet til slutten av november, og mange er allerede godt i gang med julehandelen.

I løpet av de siste årene har det blitt mer og mer populært å handle julegaver over nett. Mange opplever et tidsklemma med familie, jobb og fritidsaktiviteter, og tiden til å spasere rundt på kjøpesentre er så godt som ikke-eksisterende. Etter en lang dag på jobb er vel heller ikke kaotiske parkeringshus og mile-lange køer det som frister mest.

E-handelen har de siste årene blitt mye enklere, og folk opplever det som trygt og raskt å handle gaver over nett. I følge tall fra Posten Norge og Klarna kommer årets julegavehandel til å øke med omtrentlig 20 prosent fra i fjor. Undersøkelsen viste også at totalt 1,7 millioner nordmenn vil kjøpe julegaver over nett. Dette er tall som bør få nettbutikker til å få opp øynene og legge til rette for en god handel.

Antall butikker på nett øker stadig, og det er viktig å legge en god strategi i forkant av julesalget, slik at mennesker ønsker å ta julegavehandelen i akkurat din butikk!

Så hvordan bør du optimalisere nettbutikken din før jul? Jeg har kommet i kontakt med fem eksperter innenfor feltet, som kommer med sine beste tips. Jeg anbefaler deg å lese hele artikkelen, men her kommer en kort oppsummering for den travle:

  • Lag egne julegave-kategorier på hjemmesiden tilpasset til ulike målgrupper. Mange vet ikke hva de skal kjøpe, og søker inspirasjon!

  • Tydeliggjør informasjon som den besøkende ser på som viktig. Eksempelvis frakt- og leveringsvilkår. Å tilby lenger returfrist i denne perioden er ikke dumt!

  • Tenk over hvordan du formulerer deg, og synligheten av call-to-action knapper.

  • Sats på inbound- og content marketing – et interessant innhold vil tiltrekke seg kjøpere.

  • Tilby å sende og pakke inn julegaver – folk elsker å spare tid.

  • Lag en konkret plan over alle tiltak du skal utføre og prøv de ut på Black Friday (27 november).

  • Test ut å ha en chat i nettbutikken om du ikke allerede har det – folk kjøper ofte produkter de har lite kunnskap om.

  • Vær synlig i søkemotorer som Google. Opprett gjerne landingssider / kampanjesider for julen allerede på sommeren slik at Google rekker å indeksere og finne siden før jul.

Martin Berglund fra Netliferesearch.com

Martin Berglund 1Martin har sammen med sine ansatte i Netliferesearch.com kommet opp med åtte punkter som de mener er viktig for å optimalisere nettbutikken før jul.

  1. Hjelp den desperate juleshopperen!
    Folk er notorisk sent ute med julehandelen og vet ikke hva de skal kjøpe. Lag 10 på topp lister. Gi tips til hva man kan kjøpe til ulike typer personer. Hva passer for "Den sporty", "Den filminteresserte", "Hun som har alt" osv.

  2. Tydelig fraktpris
    Brukerne handler på nettet for å spare tid (i butikk) og penger. Dersom du holder tilbake informasjon om kostnadene for frakt, vil du – selv om kostnadene er lave – skape en stor barriere for brukeren.

  3. Fjern obligatorisk innlogging
    Obligatorisk innlogging fører til at mange avbryter kjøpet. Husk at de fleste brukere sannsynligvis har glemt brukernavn og passord allerede neste gang de ankommer siden. Dette vil være en barriere for mange. Innfør "gjestekjøp" som krever minimalt med påkrevd informasjon.

  4. La brukeren kjenne på produktet
    Det er veldig viktig å få en følelse av hvordan produktet ser ut, for å kunne forestille seg hvordan det vil passe brukeren. Gode zoom-muligheter og eventuell mulighet til å plassere produktet inn i ”mitt eget miljø” er bra.

  5. Tydelige leveringsvilkår
    Nå har jeg endelig bestemt meg for å kjøpe produktet. Prisen er god, produktet passer i hjemmet mitt og nettbutikken er solid og trygg. Nå vil jeg betale og ha produktet så fort som mulig, mens jeg enda er i kjøpsmodus! Men må jeg virkelig lese gjennom hele “frakt”-kapittelet hos kundeservice før jeg er klar til å kjøpe? Selv om dere ikke kan love et spesifikt antall dager, vis et gjennomsnitt eller noe som er mer nøyaktig enn 2-7 dager.

  6. Bruk de riktige triggerordene
    Noen ord gir dårlige assosiasjoner og kan skremme brukeren til å avbryte.

  7. Unngå følgende:
    · “Kjøp” / “Kjøp nå” på videre-knappen, dersom du har et handlekurvsystem. Brukere som prisberegner liker ikke å måtte “kjøpe produktet”.
    · “Gebyr” / “Ekspedisjonsgebyr”. Forbindes ofte til u-oversiktlighet og ekstra kostnader.
    · “Innlogging”.
    · “Forsikringer”. Brukeren må ikke føle seg presset til å kjøpe ekstraprodukter, men bør heller føle at frivillige ekstraprodukter kan være noe positivt.

  8. Bruk følgende:
    · “Legg i handlekurv” på kjøpsknapp
    · “Sikker betaling”. Fortell hva du gjør for å sikre brukeren.
    · “Bekreftelse”. Fortell at du kommer til å bekrefte viktige valg før de blir gjennomført.

Tor Magnus Kolflaath fra Inbound Group 

Tor Magnus KolflaathTor Magnus mener det er viktig å satse på inbound marketing. Dette har han skrevet en artikkel om her, og content marketing. Det er viktig å lage et innhold som vil tiltrekke seg kjøpere. Her kan man for eksempel inkludere artikler eller videoer med julegavetips. Dette kan promoteres i sosiale medier, for å nå ut til riktig målgruppe og personas.

Videre mener han at det kan være lurt å ha en egen kategori i nettbutikken for julegaver, som for eksempel ”Forslag til julegaver opp til 500 kroner”. Videre kan gaveforslagene tilpasses til hver målgruppe, både i nettbutikken og i retargeting-annonser.

Helt til slutt: Tilby å kjøpe og sende julegaver, samt å få gavene pakket inn!

Nickolass Jensen fra Nettpilot.no 

Nickolass Jensen 1Nickolass mener at de fleste ikke klarer å følge rådene de får og leser seg til, fordi de allerede er for sent ute. For å optimalisere strategien sin før jul, bør man derfor ha en plan for alle digitale kanaler på plass senest 13. november, og man bør teste sine metoder grundig på Black Friday.

Med en plan mener han altså en konkret plan for:
- Kampanjer i alle betalte kanaler
- Innhold og deling i sosiale medier
- Hvilke type innhold du ønsker at kunden skal reagere på, som SMS, applikasjoner og e-poster.


Om du har på plass Google PLA og remarketingtracking når søkermassene øker, kan du også slå til med remarketing etter jul.

Ergo: Om du leser denne artikkelen nå, og ikke har laget en konkret plan, bør du heller jobbe med å forberede deg til januarsalget.

Lotte Kildeborg fra DIBS 

Lotte Kildeborg 1Lotte mener at julehandelen på nett kommer til å slå alle rekorder i år. Spesielt sportsbransjen tror hun kommer til å stikke seg frem i år, da nordmenn liker å kle seg i det siste og nyeste på treningsfronten.

Hennes beste tips er å være tilgjengelig i flere kanaler. Julehandelen starter allerede i oktober for mange, og det er derfor viktig å tilby kundene lang returfrist slik at gavene kan byttes.

For å gjøre det enda enklere for kunden mener hun at du bør selge gavekort og tilby gaveinnpakning. Her er det også viktig at du presiserer tydelig når siste mulighet for å bestille julegaver er, slik at pakken rekker å komme frem i tide.

Et siste tips: Om du ikke har chat – test det ut i løpet av julehandel-perioden! Mange kjøper julegaver de selv har lite produktkunnskap om, og kan trenge hjelp og veiledning.

Kim Nygaard – fra Metro Branding


Kim Nygaard 1Kim er content manager i Metro Branding, og mener at det er viktig å fokusere på digital synlighet og brukeropplevelser. Hans to beste tips er derfor å være synlig i Google, og å ta vare på kundene i butikken. Han utfyller begge punktene godt her:

  1. Vær synlig der folk leter - nemlig i Google
    For å få best mulig utbytte av julehandelen på nett bør en starte tidlig og tenke langsiktig, i alle fall hvis en ønsker trafikk og kjøp via organisk søk i Google. For svært mange starter julehandelen nettopp i Google, og da er det viktig å være synlig på det folk faktisk Googler når de er på jakt etter det du kan tilby i nettbutikken din. Hva folk søker etter kan du avdekke med en søkeordsanalyse.

    Det tar ofte lang tid å skaffe seg gode plasseringer i søkeresultatet, og det er derfor lurt å tenke på landingssider / kampanjesider for julehandelen allerede på sommeren. Da har du god tid på utvikle godt innhold som søkemotorer som Google rekker å finne og indeksere siden i god tid før jul. Godt optimaliserte sider vil dessuten være med på å redusere eventuelle annonsekostander i for eksempel Google Adwords.

  2. Ta vare på kundene i butikken din og gjør det lett å kjøpe
    Mange nettbutikker bruker mye penger på å skaffe seg trafikk gjennom annonser og kampanjer i sosiale medier, men de fleste ville tjent mye mer på å optimalisere sin egen webside. Det hjelper ikke med mye trafikk hvis folk ramler av før varene havner i handlekurven. Bruk web-analysen du har tilgjengelig og finn ut hvor det går galt og optimaliser landigssidene dine.

I tillegg må du selvsagt sørge for at bestillingsprosessen er smidig, så det ikke blir mer komplisert å handle på nett enn i kassa på en fysisk butikk. Dropp "min side" og personlige profiler. Ingen husker passordet som de opprettet i fjor uansett, og det er kronglete å måtte logge seg inn. Når folk sitter med full handlekurv og et kredittkort i hånda må du bare få transaksjonen igjennom!

Er du klar?

Om du leser denne artikkelen nå og ser at du er litt for sent ute…. Ikke fortvil!
Du rekker fremdeles å optimalisere nettbutikken din til romjulsalget!

Lykke til!