Kundeservice:
Mandag - Torsdag kl. 07.30 - 17.00
Fredag kl. 07.30 - 14.00
Sist oppdatert: 23. november 2015

Ekspertenes spådommer for 2016: Dette blir trendene på B2B-markedet i 2016

Lurer du på hvilke trender som vil være fremtredende på B2B-markedet i 2016? Ekspertvalg gir deg svaret her!

Ekspertenes spådommer for 2016: Dette blir trendene på B2B-markedet i 2016

Snart er 2015 over og vi går inn i et nytt år. I året som har vært har vi sett en del skift og nye trender i B2B markedet. Flere bedrifter har fått øyne opp for innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering. Samtidig har flere bedrifter sett verdien av å ha en blogg på deres nettsider.

Med alle skiftene og trendene vi har sett i året som har vært, har det gjort at markedet for B2B er i forandring. Her har det blitt en større forflytning fra tradisjonelle kanaler over til digital kanaler. Derfor er det viktig at B2B-bedrifter holder seg oppdatert på de nye trendene og er tilgjengelig på flere kanaler.



I den forbindelsen forhørte vi oss med noen av landets eksperter innen B2B-markedsføring om deres spådommer for 2016. Vi stilte derfor følgende spørsmål:

Hvilke trender vil være fremtredende på B2B markedet i 2016?

Nedenfor kan du lese svarene vi fikk og håper du tar deg tid til å lese alt. For de som bare vil lese sammendragene kan finne det på slutten av hver persons svar. God lesning!

Flere vil få øynene opp for innholdsmarkedsføring

Tormod Sperstad

Tormod Sperstad - tormodsperstad.no

Mye å si om dette, men dersom jeg skal trekke fram tre trender, må det bli følgende:

2016 tror jeg blir året da enda flere får opp øynene for innholdsmarkedsføring. Men i kjølvannet av dette tror jeg at det dessverre også kommer en god del dårlig innhold. Med det mener jeg at det er altfor mange som kommer til å lage innhold "bare for å lage mye innhold" - uten å tenke på hvilken verdi innholdsmarkedsføringen bør tilføre eksisterende og potensielle kunder.

Jeg tror også at vi kommer til å se en enda større forflytning av markedsføringsbudsjettene fra analoge til digitale kanaler.

I 2015 har vi sett at den organiske rekkevidden for Facebook har fortsatt å synke mot det absolutte nullpunkt. Det er nå "pay to play" for alle som vil henge med. Etter at Instagram åpnet opp for annonsering, har det dukket opp rapporter som tyder på at både engasjement og organisk vekst er på retur der også. Dette tror jeg vil føre til at en del bedrifter vil gi opp tilstedeværelsen i sosiale medier - i stedet for å sette seg ned å lage gode planer for hvordan sosiale medier kan hjelpe bedriftene med å nå de overordna målene sine. Vinnerne blir med andre ord de som innser at de må bruke en del av budsjettene sine til å betale for å nå fram, samtidig som at de har en målrettet plan for det de gjør.

Oppsummert:

  • Flere får øyne opp for innholdsmarkedsføring.
  • Forflytning av markedsføringsbudsjett fra analog til digital kanaler.
  • Sosiale medier: Vinnerne blir bedriftene som innser at de må bruke en del av budsjettene sine til å betale for å nå fram, samtidig som at de har en målrettet plan for det de gjør.

Svak norsk valuta betyr tøffere tider og gode kundedata blir et must

Gorm Kunøe

Gorm Kunøe - Førstelektor for Institutt for markedsføring på BI

Her kommer noen betraktninger om fokusområder innen B2B her ved årsskiftet:

For mange selgere har den svake norske valuta betyd tøffere tider: Skarpere konkurranse og mer kamp om de enkelte ordres. Man må aldri glemme, at ALLE selgende bransjer i Norge er avhengige av svingningene internasjonalt. Så å holde øyet fast på utviklingen i oljeprisen og konsekvensene for ens eget salg, er noe de reflekterte salgsorganisasjoner er flinke til. Da blir de færre overraskelser nå man kan forsøke å korrigere salgsplanene før realitetene tvinger en.

Vi kommer til å se flere fusjoner og nye samarbeidsformer i kjølvannet av den internasjonale utvikling. Bruken av CRM-system vil øke – for når det ikke lenger er så mange nye kunder å få overtalt, rettes blikket mot de eksisterende og den kanskje noe slappe innsats det har vært gjort mot dem. Da blir kravet om gode kundedata et «must».

De trender jeg ser er ikke veldig revolusjonerende:

  1. Øke topplinjen
  2. Kjempe seg til nye, viktige kunder
  3. Øktefokus på kundepleie 
  4. Øke salgseffektivitet
  5. Optimere leads og prospekt generering
  6. Forbedre løsningssalg og kryssalg
  7. Forbedre kundelojalitet
  8. Redusere tidsforløpet i salgssyklus
  9. Forbedre team salg
  10. Holde skarpt øye med konsekvensen av internasjonale trender

B2B bedrifter som våger å være personlige i markedsføringen blir vinnere

Alexander Kittilsen

Alexander Kittilsen - alexanderkittilsen.no


Noen raske tanker;


B2B bedrifter som våger å være personlige i markedsføringen blir vinnere.

Jeg tror content marketing kommer til å gå over i en ny fase i 2016 og videre. Nå ser vi at flere bedrifter jobber med innhold, men de som glitrer på skjermene er bedrifter som våger å bruke ansikter, ekte mennesker som "smiler med øynene" og som våger å bruke et mindre formelt språk.



Det handler om å være personlige i både språk, sosiale kanaler og gjennom det visuelle uttrykket (bildene). De beste B2B bedriftene går til og med ett steg videre. De setter lederen i spissen, hvor til og med han/hun våger å være mer personlig enn før.

"Men er ikke dette en vanvittig tidkrevende og komplisert form for markedsføring?" 



Å joda. Det er et blodslit. Men de som får med seg gode folk på laget kan klatre ekstremt raskt i merkevarebyggingen på grunn av sosiale medier, word of mouth og noen ganger lykketreff av virale kampanjer. Og noen ganger handler det kanskje om litt flaks også?



Oppsummert:

Jeg tror godt innhold kommer til å bli enda viktigere i 2016, men de bedriftene som i tillegg våger å skape innhold som har en fin, personlig "touch" vinner kampen om oppmerksomheten.

Fokuset på høynet kvalitet over innholdsmarkedsføringen i sosiale medier blir sterkere 


Fredrik Blanke

Fredrik Blanke - 
fredrikblanke.com

Trender for 2016: 

Fokuset på høynet kvalitet over innholdsmarkedsføringen i sosiale medier blir sterkere. Hvor det tidligere kanskje var viktigst å oppdatere oftest mulig, blir det nå viktigere å dele innhold som går mer direkte på det kunder lurer på og ønsker informasjon om.

Bruken av annonsekroner på Instagram og Facebook fortsetter å skyte i været, og segmentering av brukere man når ut til med annonser blir viktigere. For den beste måten å få ned annonsekostnadene på blir å segmentere brukere etter handlinger de har tatt via annonser. Enten det er å besøke nettsiden, har gjennomført et kjøp eller hva det enn måtte være (Hint: custom audiences på Facebook ol.).

Så gjelder det som alltid å være tidlig ute å ta i bruk nye muligheter, slik som annonser på Instagram som vil kunne bli en enda bedre kilde til trafikk og kunder for mange. Til slutt vil fokuset på sporingen av inntekter fra sosiale medier i alle ledd bli større og viktigere enn tidligere.

Oppsummering:

  • Fokuset på høynet kvalitet over innholdsmarkedsføring i sosiale medier.
  • Dele innhold mer direkte på det kunden lurer på og ønsker informasjon om.
  • Segmentering av annonse på sosiale medier blir viktigere.

Gjør deg klar til 2016!

Husk, at dette bare er spådommer for trendene i B2B-markedet i 2016. Vi vet ikke hvem som vil ha rett eller galt på sine spådommer. Derfor kan svarene sees på som en hjelpende guide til B2B-bedrifter for det kommende år.

Ekspertvalg ønsker alle bedrifter lykke til i det kommende året!