Kundeservice:
Mandag - Torsdag kl. 09.00 - 18.00
Fredag kl. 09.00 - 16.00
Sist oppdatert: 10. desember 2021

Biltilbehør for bedrifter – en svært liten del av den totale eierskapskostnaden

Content NO

Mange bedrifter bruker betydelige summer på innkjøp, vedlikehold og drift av biler. Det gjelder ikke bare transportselskaper, håndverkere og lignende selskaper. Mange andre organisasjoner gir også sine ansatte tilgang til firmabil eller en ordning med en delt bilpool. Da er det også viktig å også ha en plan som gjelder biltilbehør, som ikke trenger å koste mye penger.

Praktisk tilbehør som sparer penger

Det er viktig å huske på at det aller meste av biltilbehør, uansett om det dreier seg om sett for dekkreparasjon, gode førstehjelpssett eller pledd og spade, handler om sikkerhet. Det samme gjelder for andre tilbehør som er tilpasset tiltenkt bruk, for eksempel caravanspeil ved kjøring med tilhenger. Derfor er det også slik at noe tilbehør er obligatorisk, eller uten tvil anbefalt av sikkerhetsgrunner.

Dessuten vil godt sikkerhetsutstyr, som kjetting og spade om vinteren, kunne spare bedriften for store kostnader i forbindelse med for eksempel tauing og veihjelp. Det forutsetter selvfølgelig at de ansatte kjenner utstyret godt, og er komfortable med å bruke det.

Tilbehør som gir mer komfort

Bilen er en arbeidsplass på fire hjul for mange nordmenn, og da er det selvfølgelig viktig at det er hyggelig å komme på «kontoret» om morgenen. De fysiske forholdene er i stor grad gitt av bilen og utstyrsnivået som er valgt, men det er for eksempel smart å ha en plan for enkelt og effektivt renhold. Det kan være noe så enkelt som en praktisk søppelkasse, eller hygieniske og komfortable trekk i tilfelle bilen benyttes med møkkete arbeidsklær.

Det sier seg selv at kostnadene for slikt tilbehør er relativt beskjedne, særlig sammenlignet med hva selve bilen koster i både innkjøp og løpende kostnader. Dessuten kan noe tilbehør bidra til å redusere både slitasje og skader på bilparken, noe som igjen kan bety store besparelser når kjøretøyet enten skal leveres tilbake etter leasing, eller selges i bruktbilmarkedet.