Hva er IP-telefoni?
IP-telefoni skiller seg fra tradisjonell telefoni i form av at systemet ikke kobles opp mot det allmenne telefonnettet. Derimot kobles systemet opp mot et bredbånd der telefonsamtaler blir ført over et IP-nettverk der talen overføres som datapakker. Denne tale-datatrafikken konkurrerer man med all annen datatrafikk i nettet. Derfor kreves det en kraftig og velfungerende bredbånd med høy hastighet for å bruke et slikt system.
På grunn av oppkobling mot et bredbånd kan det oppstå forstyrrelser som skraping og ustabilitet i samtalen. Prioriterer man SIP-trafikk (session initiation protocol) i datanettet slipper man disse problemene, da telefonitrafikk blir prioritert over datatrafikk. Denne måten å prioritere trafikk på kalles quality of service (QOS) eller på norsk tjenestekvalitet.
Gjennom anvendelse av en datamaskin eller en spesifikt utformet IP-telefon er det dessuten mulig å velge operatør for et telefonsystem uavhengig av den aktuelle internettoppkoblingen. Dette gjør at det er et rimeligere alternativ når man skal velge et telefonsystem. Er man usikker på hvilket telefonsystem som er rett for din virksomhet, kan man få mer informasjon og tilbud på ulke systemer ved å fylle inn i skjemaet til høyre.
Hvorfor virksomheten bør velge IP-telefoni?
Ettersom IP-telefoni fungerer over internett gir det flere valgmuligheter sammenlignet mot tradisjonelle telefonsystemer over telenettet. Blant annet kan ansatte betjene systemer fra lokaliseringer hvor det er installert en internettforbindelse. Dette gir muligheter for virksomheten gjennom betjening av telefonsamtaler fra et hjemmekontor eller fra utlandet.
I tillegg kan installering gi bedriften en fordel gjennom muligheter for å ha flere samtaler på en gang. Nettopp på grunn av QOS blir kvaliteten på samtalene på topp ettersom bredbåndet reserveres spesielt til samtalene. Dette er med på å minimere risikoen for å falle ut av telefonsamtalene på grunn av øvrig internettrafikk.
Hva er fordelene ved å velge IP-telefoni?
Velger bedriften å installere et slikt system inn i den daglige driften kan det effektivisere kommunikasjonen som gir ressurser til andre arbeidsoppgaver. I tillegg finnes en lang liste med fordeler både økonomiske og effektivitetsfremmende med å anskaffe IP-telefoni som:
- Lave investeringskostnader
- Enkel implementering og enkel vedlikeholdelse
- Enkel tilpasning til skiftende behov, nye teknologiske trender og voksende systemkrav
- For leverandører er det langt rimeligere å tilby slike tjenester fremfor vanlig telefoni over fastnett.
- Forminsker teknologisk foreldelse – leverandøren sørger for at systemet er fungerende, oppdatert og lever opp til virksomhetens voksende krav.
- Flere funksjoner til forbedring av produktivitet – Outlook integrering, enkel dirigering av samtaler med mer.
- Muligheter for interaktivitet som overføring av bilder, video og annet data man ønsker å veksle.
- Moderne IP-telefoner kan oppsettes til det trådløse nettverket og man slipper unødvendige kabler ut over det hele.
Det er vært å nevne at det også er viktig for virksomheten å være oppmerksom på ulike faktorer som kan påvirke kvaliteten som:
- Ved installering av systemer skal nettverket justeres så det blir tatt høyde for IP-telefoni og blir ikke dette gjort vil det påvirke utfallet på linjen.
- Lyden på samtalene blir styrt av kvaliteten på internett
- Det er alltid en stor risiko for at nettverket eller strømmen går ned. Derfor er er det viktig at nettverket er designet på en måte som fungerer på en optimal måte. For å løse dette er det en god ide å ha sikret sitt nettverk i form av backup løsninger.
- Forsinkelse på samtaler – hvor lang tid tar det å sende en pakke igjennom internett?
- Dersom en forbindelse blir overbelastet vil rutere på internett automatisk slette pakker og fører til tap av pakker.
Skype som et alternativ til vanlig IP-telefoni
Et annet alternativ til det vanlige telefonsystemet er Skype. Dette er en tjeneste som gir tilgang til ringing og videosamtaler over nett både på data og mobiltelefoner. For å bruke Skype skal bedriften registrere en brukerkonto for så å installere selve programmet.
Skype er et godt alternativ til den vanlige telefonsystemer fordi det gir muligheter for å ringe gratis. Dette forutsetter at internettilkoblingen fungerer optimalt. Etterspørres det flere tjenester kan virksomheten oppgradere brukerkontoen via betaling.
Pris på IP-telefoni
Prisen per samtale blir ofte lavere når du ringer med IP enn med fasttelefon. I den forbindelse finnes det også lave samtalekostnader for internasjonale samtaler med fasttelefon. Ved overgangen fra fasttelefon til IP-telefoni finnes det noen innledende kostnader som har ett fast pris, og varierer fra mellom leverandørene av tjenesten.
Blant de innledende kostnadene kan dette være:
- Overføring av telefonnummer
- Tilknytningsavgift: Oppkobling mot eksisterende utstyr
- Pris for leveranse av telefoniadapter
Det som inngår i den totale prisen er kostnadene for omstilling fra fast til netteverksbasert telefon, valg av abonnement, samt eventuelle samtalekostnader og tilleggstjenester. I tillegg blir prisen påvirket av hvor avansert system virksomheten vil ha med tanke på antall funksjoner. Derfor kan det være lurt å tenke igjennom behovet for funksjoner før man går til anskaffelse av ett nytt system.
Månedskostnadene for IP-telefoni
De løpende kostnadene for IP er ofte billigere enn hva det er for tradisjonell telefonløsninger. Dette skyldes delvis at samtalene som gjøres via nettverk og mellom data er kostnadsfritt. Likevel kommer den løpende månedskostnaden som du betaler for bredbånd eller annen type oppkobling til internett.
Hva som inngår i avtalene varierer mellom leverandørene, men de fleste tilbyr separat abonnement og prisavtale. Det betyr at hver bruker har en viss kostnad per abonnement samt egen prisavtale. I en prisavtale kan det være at du betaler for hver samtale til den faste og mobilnettet eller har en avtale med ubegrenset antall minutter.
Få tilbud på IP-telefoni her!
Ettersom det finnes flere forskjellige leverandører med ulike tilbud på markedet, kan det være vanskelig å få oversikt over hvem som tilbyr hva. Har din virksomhet bruk for en IP-telefon så kan vi hjelpe dere finne riktig leverandør som passer best til deres behov. Det eneste du gjør er utfylle kontaktformularen på høyre siden.